Yinyoga, Mediyoga, Mjukyoga och Meditation

Denna sida är under uppbyggnad just nu. Du kommer snart kunna läsa mer om vad du kan boka och hur. Vill du redan nu fråga något är du välkommen att ringa 0704929801.

Yinyoga

Yinyoga är en återhämtande och terapeutisk yogastil för att stilla kropp och sinne. Det är en motvikt till yangbaserade, mer fysiskt krävande yogaformer och en vardag där stillhet inte prioriteras. 

Yinyoga kännetecknas av färre och mer passiva positioner utförda i stillhet och medveten närvaro med andetaget och kroppen i fokus. Varje position hålls i minst 3-5 minuter vilket ger tid att även lugna sinnet. I yinyogan vill vi komma åt kroppens fascia, bindväv, istället för musklerna. Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen och hålla positionen en längre stund.

Yinyoga passar alla. Du får alltid hjälp med att anpassa positionerna efter dina egna förutsättningar. När du känner dig stel, eller kanske har en  smärtproblematik i kroppen, känner dig utmattad, överstimulerad, mycket tankar som snurrar, känner ett behov av att fylla på med energi och/eller har för mycket energi.

Vad betyder Yin?

Yin och yang har de flesta hört tala om och båda behövs för balans. Yin är den svala, stilla delen. Tänk dig att du samlar ved för att kunna lägga på din eld, din yang.

Yinyogans fördelar:

  • Stillar kropp och sinne
  • Kompletterar övrig yogapraktik och träning
  • Mycket avslappnande
  • Minskar stress och oro
  • Bidrar till en större medveten närvaro i både kropp och sinne
  • Skapar ett inre lugn
  • Ökar rörligheten i kroppen – minskar stelhet på längre sikt

Mediyoga

 

Varje pass består av en andningsövning som kallas långa djupa medvetna andetag, några yogarörelser/positioner med inriktning mot tex stress, huvudvärk, hjärtat,hjärnan osv , alla med terapeutisk verkan. Övningen är alltid synkroniserad med andetaget. Alla pass avslutas med en stunds vila och en meditation som hör samman med passet.

MediYoga kan definieras som en form av body-mind träning, en helhetsträning som stillar sinnet, ökar kroppsmedvetenheten och balanserar kroppens nerv- och hormonsystem men som också bidrar till ökad rörlighet, flexibilitet och styrka. MediYogan är inte är en yogaform med fokus enbart på det fysiologiska utan på alla aspekter, människan som energivarelse, helheten.

 

Passet är 60-90 min

läs mer på mediyoga.se

Mjukyoga

Grunden kommer från Hathayoga men har ett lugnare tempo och vi stannar lite längre i varje position. Alla kan delta på sin nivå. Passet kan vara allt ifrån 30-90 minuter.

 

Medicinsk yoga på kontor

Några enkla och effektiva övningar som kan utföras utan att byta om. Passet innehåller mjuka yogiska stretchövningar, ståendes eller sittandes på en stol, andningsövningar och  en kort meditation för ökat fokus. Övningarna ger dig verktyg som kan hjälpa dig att varva ner och skapa lugn när du behöver det samt ökar blodcirkulationen i hela kroppen.

Fördelar :

  • Ger en bättre hållning
  • Passar alla, oavsett tidigare erfarenhet
  • Ger ökad rörlighet
  • Ger både kropp och sinne en paus under dagen
  • Ökad effektivitet
  • Förebygger belastningsskador
  • Ökar koncentrationsförmåga, stresstålighet och uthållighet
  • Mer energi
  • Minskar spänningar och stelhet i rygg, axlar och nacke

Passet kan vara 30-90 min